DuniA BaRu

DuniA    BaRu
dunia baru

Friday, September 24, 2010

Raya.....Raya......Raya.....2010


video

SELAMAT HARI RAYA....MAAF ZAHIR BATIN.....

Erm.............Best sangat raya tahun ini....sebab tahun ini saya raya di rumah emak saya di Tanjung Karang. Meriah sangat kumpul dengan adik beradik walaupun 2 orang abang saya tak raya di sini...tahun lepas kali pertama saya berjauhan dengan keluarga saya masa raya...biasalah kalau dah berumahtangga ni..bila raya kena fikir dua rumah dan dua kampung...kena la bergilir-gilir...untuk tahun pertama selapas berkahwin saya dulukan suami saya...jadi saya beraya di Langgar, Alor Setar, Kedah....rumah mertua saya...yang kelakarnya...bangun saja pagi raya, mestilah laparkan...semangatlah saya temankan suami makan..tapi yang jadi pelik dan ajaibnya...NASI IMPIT tiada....saya nak makan apa ni....perut lapar....yang ada depan mata KETUPAT PALAS...manalah saya tahu makan....seumur hidup saya mak saya tak pernah masak dan buat ketupat palas...tercengang-cengang depan lauk tu...nasib baik la suami saya buka mulut cakap dekat mak mertua saya, saya tak pandai makan ketupat palas....mak mertua saya pun masak la nasi impit dengan kuah kacang..walaupun kuah kacang mak mertua dan sama dengan kuah kacang mak saya...tapi saya hargai sangat mak mertua saya sanggup masak untuk saya...

suasana meriah pun jauh berbeza sebab keluarga suami saya hanya dua beradik saja, tapi belah saya ada tujuh adik beradik..bayangkan la betapa meriahnya kalau di pagi raya....huru-huru hara dengan anak-anak saudara....yang mana hendak salam minta maaf, yang mana sibuk minta duit raya....berebut bersarapan...bergambar di pagi raya....ada kanak-kanak mesti lah meriah tengok teletah mereka ini...tahun ini saya raya puas-puas sebab tahun depan saya raya di kedah...huhuhu...yang saya nampak..kemeriahan raya dan makanannya nampak sangat berbeza antara dua negeri....
video

No comments:

Post a Comment